Vinyasa yoga

Hva er Vinyasa yoga?

Jeg får ofte dette spørsmålet; «Hva er egentlig Vinyasa yoga», eller «Hva slags yoga er det du underviser eller praktiserer». Det finnes mange ulike yogaformer, og her i Norge er det Ashtanga yoga som historisk sett har hatt størst fotfeste. De siste årene har imidlertid Vinyasa yoga tatt blitt stadig mer populært.

Vinyasa yoga
Selv om Vinyasa yoga er som en treningsøkt, er det den mentale avkoblingen som er den viktigste for mange.

Ordet Vinyasa kan oversettes til «en sekvens der du flyter fra en stilling til en annen». Det er en dynamisk yogaform, der det ikke er uvanlig å bevege seg fra en stilling til en annen i takt med pusten. Denne pusten omtales gjerne i yoga som Ujjayi Pranayama.

Det er en dynamisk yogaform må du forberede deg på å svette på matta under en slik time. Timene tilpasses ofte slik at både nybegynnere og viderekomne kan delta i samme klasse. Yogalæreren tilbyr gjerne elevene muligheten til å avansere stillinger ved behov, og på denne måten får alle utbytte av timen. Men selv om nybegynnere og viderekomne kan praktisere godt side om side, bør du være oppmerksom på at mange yoga-studio tilbyr Vinyasa-timer med ulik vanskelighetsgrad. Hvor avanserte stillinger du flyter gjennom i løpet av en time, og kanskje også tempoet, vil avhenge av klassens nivå.

Enhver klasse vil være forskjellig, da det er yogalæreren selv som setter sammen sekvensene. Men det er nettopp dette mange verdsetter med Vinyasa yoga. Yogatimen avsluttes alltid med Savasana, en liggende stilling der du slapper helt av.

Les også: Hvorfor er yoga så bra for deg?

I Vinyasa-yoga bygger du både utholdenhet og styrke. Fleksibiliteten forbedres også, med jevnlig praktisering. Da ett av målene med timen er å vende fokus innover, og fokusere på nuet, får du også en mental avkobling. Og selv om Vinyasa yoga er som en treningsøkt, er det for mange av oss den mentale avkoblingen som er det viktigste med yogapraksisen.