Livsstil

Slik unngår du «Black Friday»-fellene

Det er fort gjort å gå på en økonomisk smell.

Vi nordmenn har virkelig omfavnet «Black Friday».

Det som gjerne blir omtalt som den store handledagen finner sted dagen etter Thanksgiving, og er i USA blitt brukt til å beskrive at handelen denne dagen bidrar til at butikkene går fra underskudd til overskudd i sine regnskaper. Altså at røde tall, som er minustall i et regnskap, blir svarte.

I flere år nå har også den norske handelsstanden kunne nyte godt av denne amerikanske tradisjonen.

Handel for 3, 1 milliarder

Det skal ha vært i 2009 at begrepet ble brukt for aller første gang i reklamesammenheng her til lands. Siden den gang har «Black Friday» økt i popularitet. I fjor kunne kortbetalingsselskapet Nets melde at det ble satt handlerekord denne dagen.

Totalt dro vi kortet for 3, 1 milliarder kroner. En oppgang på 26,5 prosent fra året før. I år er det mye som tyder på at vi kommer til å bruke enda mer på denne dagen.

I en spørreundersøkelse Nordea har gjennomført svarer over 40 prosent at de skal benytte seg av «Black Friday»-tilbud. Nær to av ti respondenter svarer at de sannsynligvis vil handle på impuls.

I år har flere norske butikker reklamert med «Black Friday»-tilbud hele uken før den aktuelle dagen. Det er ikke lett å la seg friste til å handle. Men selv om «Black Friday» på mange måter kan sies å være en begivenhet, i stor grad, drevet frem av handelsstanden kan jeg ikke si annet enn at den faller svært gunstig til, sånn rett før jul. Det gjør det mulig å handle inn årets julegaver på tilbud. Noe jeg selv har tenkt å gjøre et forsøk på. Jeg har allerede forberedt meg godt med å skrive handleliste, og undersøkt varer jeg kan tenke meg å kjøpe.

En real «Black Friday»-smell

Det gjelder nemlig å holde hodet kaldt når du skal handle på «Black Friday». Det er fort gjort å kjøpe ting man egentlig ikke trenger eller har bruk for, når butikkene bugner over av salg og mer eller mindre gode tilbud. Å kjøpe inn varer fordi dette er noe du kan gi «noen» til jul er gjerne også en dårlig taktikk. Det er fort gjort at gavene til «noen» blir liggende i et skap uten å bli gitt bort.

Uten forberedelse kan du ende opp med å gå på en real «Black Friday»-smell. Sitter pengene løst, og du ikke har en plan for dine innkjøp kan du ende opp med røde tall i ditt private regnskap. Neppe en drømmesituasjon når vi nå går julehøytiden i møte.

Slik får du mest mulig ut av «Black Friday»:
  1. Skriv en handleliste

Det er lurt å skrive handleliste om du har tenkt å benytte «Black Friday» til å kjøpe julegaver. Gjør deg gjerne også opp en mening om hva du skal kjøpe

 2. Sett en beløpsgrense

For å unngå at du bruker for mye penger, er det lurt å bestemme på forhånd hvor mye penger du maksimalt kan tillate deg å bruke på «Black Friday». Holder du deg til denne grensen unngår du å gå på en shoppingsmell, og det er lettere å handle med god samvittighet.

 3. Gjør grundig forarbeid

Alle nedsatte varer skal merkes med førpris, men det er gjerne lettere å gjøre gode kjøp om du på forhånd har studert priser i ulike butikker, og sett på varene du kunne tenke deg å kjøpe.

4.  Sjekk pris

Det er lurt og alltid å sammenligne førpris og tilbudspris for å forsikre deg om at tilbudet faktisk er et godt tilbud. Er du i fysiske butikker kan du spørre butikkpersonalet om hva varen opprinnelig kostet om dette ikke er oppgitt. Det kan også ære lurt å spørre hvor lenge varen har vært på tilbud, da det er blitt avslørt tidligere at butikker har reklamert med at varer er på tilbud mens prisen faktisk er en etablert nedsatt pris.

5.  Vær bevisst

Handler du fra utenlandske nettbutikker, kan det være andre kjøpsbetingelser og vilkår enn i norske nettbutikker. Husk også at frakt og toll vil komme i tillegg til selve vareprisen.

6.  Tenk deg om

Ikke glem at det blir salg senere også, både i romjulen og etter nyttår. Kjøp kun det mest nødvendige om du har et stramt budsjett.

Forrige innlegg Neste innlegg

Du vil kanskje også like

Ingen kommentarer

Legg igjen et svar

Blogglistenhits